PEDAGOGISK PLATTFORM
BARNESYN
Barn er kompetente, og de skal ha mulighet til å være aktive deltagere i sin egen hverdag. Ulikhet er verdifullt, og alle barn i Knerten skal oppleve at de er en del av et fellesskap der deres tanker og meninger er betydningsfulle. De ansatte skal legge til rette for at hvert enkelt barn opplever tro på egen mestring, og opplever å være en likeverdig del av et inkluderende fellesskap.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VOKSENROLLEN
Barna i Knerten skal møte trygge, varme, rause ansatte som er aktivt deltagende og tilrettelegger for lek, samspills- og læringssituasjoner. De ansatte skal møte hvert enkelt barn med nysgjerrighet, omsorg og respekt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FYSISK MILJØ
Det fysiske miljøet utformes slik at det består av et mangfold av muligheter og materialer som kan gi inspirasjon, lekelyst og rom for utfoldelse og utforskning. Leker og materialer skal være tilgjengelig for barna, og miljøet utformes slik at det både støtter og utfordrer barnas læreprosesser. Lekemiljøet endres kontinuerlig i takt med barnegruppens behov og interesser, og skal være spennende, variert og innholdsrikt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KREATIVE PROSESSER
Vi legger til rette for et mangfold av kreative prosesser der hvert enkelt barn skal få oppleve mestring, kreativitet og skaperglede. Ulike erfaringer og opplevelser skaper ny inspirasjon. Barna skal få varierte opplevelser, og variert materiell og utstyr skal være tilgjengelig i hverdagen. Både barnegruppens interesser og forskjellig litteratur benyttes som utgangspunkt for kreative prosesser og prosjekter.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ORGANISERING OG REFLEKSJON
Vi organiserer oss på en slik måte at barnehagehverdagen oppleves som forutsigbar med trygge, gode rammer og rutiner. Dette er utgangspunktet for å skape en innholdsrik barnehagehverdag med aktivt tilstedeværende voksne, der det også er rom for kreativitet og spontanitet. Progresjon fordrer refleksjon, og refleksjon benyttes på ulike måter som verktøy både i personalgruppen og med barnegruppene. På den måten deler vi erfaringer, finner nye perspektiver, skaper felles forståelse og ny kunnskap.
Skriv inn tekst her
