Våre arbeidsmetoder
Barnehagen som pedagogisk virksomhet skal planlegges, dokumenteres og vurderes.
Vårt planarbeid:
Årsplan: Langsiktig planlegging. Beskriver hovedtrekkene i vårt pedagogiske arbeid.
Didaktiske planer: Mål, gjennomføring og vurdering av aktiviteter og rutiner.
Prosjektplaner: Månedlige arbeidsplaner for personalet.
Ukesbrev: Ukentlig informasjon til foresatte. Beskrivelse av hva vi har gjort, hva som rører seg i barnegruppen, tanker og innhold neste uke og annen informasjon.
Bilder: Et lite innblikk i hva som rører seg/ hva barna gjør.
Kartleggingsverktøy (eks):
TRAS: Kartlegging språk og sosialt samspill.
Daglige observasjoner: Vi observerer og dokumenterer samspill og utvikling.
Brukerundersøkelse foresatte: Tilbakemelding/ vurdering av vår praksis fra foresatte. Gjennomføres annethvert år eller ved behov.
Arbeidsmetoder:
Barnesamtaler: Samtale med enkeltbarn, små grupper og avdelingen.
Samlingsstund: Relevante temaer, tilbakemeldinger fra barna.
Inndeling i små grupper: Vi deler barna i små grupper, både aldersinndelte og på tvers av kjønn, alder og avdeling. Gir ro til aktiviteter og lek, og gjør det lettere for oss voksne å være tett på og fange opp utfordringer enkeltbarn måtte ha.
Møter, kurs og plandager: Jevnlige avdelingsmøter og personalmøter. 6 plandager i året. Kurs i regi av Ås kommune og andre.
Foreldresamtaler: Vi tilbyr to foreldresamtaler i året og flere ved behov.
Ulike foreldremøter: Tilbakemeldinger foresatte.
Samarbeidsutvalg og styret: Overordnet innhold og føringer.