GRUPPER

LAVAKATTENE (førskolegruppe)

Rammeplanen fremhever at barnehagen, i samarbeid med foreldre og skole, skal legge til rette for at barna får en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Vi skal videre legge til rette for at barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen.

Tiden i barnehage skal avsluttes på en god måte, samtidig skal vi bidra til å skape glede og forventning rundt det som venter. Vi har førskolegruppe en dag i uka, nærmere bestemt tirsdager. For at barna skal få en myk overgang til skolen må de stimuleres på områder som kan gjøre det lettere å finne seg til rette i en skolehverdag. Derfor er det viktig at de får tilbud om aktiviteter innen sosial kompetanse, selvregulering, språk og matematikk i barnehagen, da dette er områder vi vet at er av stor betydning for at barna skal oppleve glede og mestring både sosialt og faglig.

Førskolegruppen vil bygges opp rundt disse fire kjerneområdene med ulike oppgaver, aktiviteter og leker. Forskning viser at barn lærer best når de får være med i aktiviteter der de er engasjerte og medvirkende, hvor de opplever at noe er meningsfullt og er i samspill med andre barn og voksne. Barnas innspill, tanker og ønsker vil derfor være med på å forme innholdet i gruppa, og de planlagte aktivitetene vil ha en lekbasert tilnærming.

Eksempler på hva førskolegruppen vil inneholde:

  • Sosial kompetanse: fokus på vennskap og relasjoner, samarbeid, balanse mellom selvkontroll og selvhevdelse, empati, ansvarlighet og demokratiske prosesser
  • Språk: dialogisk lesing, samtaler, bokstaver, språklek med lyder, stavelser og rim
  • Selvregulering: ulike leker, spill og aktiviteter der barna må bruke oppmerksomhet, arbeidsminne og impulskontroll
  • Matematikk: leker og aktiviteter innenfor tall, mønster, sortering, måling, geometri og statistikk

Mestringsnivået til barna er ulikt, og innholdet i gruppen vil tilrettelegges slik at alle barna skal få oppleve mestring og glede. Det vil også settes av tid til prosjektarbeid rundt temaer som barna er opptatt av, og dette arbeidet kan godt strekkes ut over gruppetiden.

For at barna skal være godt rustet til å begynne på skolen, har vi også et ekstra fokus på ADL-ferdigheter. ADL står for dagliglivets aktiviteter, og går på ting som av- og påkledning, spising, holde orden på personlig eiendeler, osv. Dette er ferdigheter som man forventer at barna har når de begynner på skolen, det er derfor viktig at barna øver ekstra godt på å bli selvstendige på disse områdene det siste året i barnehagen.

De eldste vil i tillegg ha et spesielt ansvar for planlegging og gjennomføring av ulike arrangementer gjennom året. De skal blant annet:

  • gå tur til Ås og kjøpe grønnsaker vi trenger til grønnsakssuppa på høstfesten.
  • til Oslo før jul for å gå på teater og legge gaver under treet til Frelsesarméen. Gaven er ikke noe dere trenger å kjøpe, men barna vil få i oppgave å finne en leke de ikke trenger/bruker lenger, som de kan gi til noen som ikke har så mange leker. Dette snakker vi en del om på gruppa, men det er fint hvis dere snakker med barna deres om det hjemme også.
  • på skikurs i barnehagen/ omegn. Opplegget vil gå over 4 ganger. Når vi har skikurs er fokuset skiglede, i tillegg til at vi øver på ulike skiferdigheter, som å gå fiskebein, ploge, komme seg opp når man har falt, osv. Dersom snøforholdene er gode nok, avslutter vi med tur til Speiderhytta, der det blir skilek og grilling av pølser.
  • overnatte i lavvo i barnehagen, som avslutning på barnehagetiden. Informasjon om dette vil dere få når det nærmer seg.

For å få en god overgang mellom barnehage og skole, er det utarbeidet formelle rutiner knyttet til informasjonsutveksling mellom barnehage og skole. Det skal innhentes samtykke fra foreldrene. Opplysningene som deles er med utgangspunkt i et fastlagt skjema, utarbeidet i forbindelse med "Plan for overgang barnehage - skole», sist revidert mars 2023. Skjemaene gjennomgås på overføringssamtaler mellom pedagogiske leder og foreldre, og foreldrene signerer på informasjon som skal gis videre. Der hvor man ikke ønsker at barnehagen skal overlevere informasjon, krysses det av for dette på skjemaet, som signeres og sendes inn.

For at barna i Ås kommune skal få en trygg overgang til skolen oppfordres det til at alle skolene, SFO og barnehagene har noen felles overgangsobjekter. Disse overgangsobjektene vil gjøre at barna finner noen trygge aktiviteter fra barnehagen når de begynner på kolen. Det er valgt ut 5 overgangsobjekter, som det oppfordres til at alle har fokus på det siste året i barnehagen:

  • Spillet Villkatten
  • Sang/dans: BlimE!
  • Appen Book Creator
  • Leken rødt og grønt lys
  • Boken om Bukkende Bruse som begynner på skolen

Overføringsmøter mellom barnehage og skole finner sted i løpet av mai. Der hvor det er behov for ytterligere informasjon, f.eks. i forbindelse med spesielle tilretteleggingsbehov på skolen, gjelder egne rutiner. Planen ligger under nyhetsbrev på MyKid.

3-4 års gruppe

Tirsdager vil alle barnehagens 3 og 4 åringer ha gruppe sammen. Basen er på Sokrates i tidsrommet 09.15 til 10.45. Barna fra Lillebror går tilbake til egen avdeling for lunsj.

Vi er totalt 11 barn og 2-3 voksne på gruppen.

Hovedhensikten med gruppa er å utvikle samhold og gode relasjoner på hvers av avdelingene. Det er i år tre 3 åringer på Lillebror, og det er viktig at de får erfaringer og opplevelser på lik linje som 3 åringene på Sokrates.

Aktiviter og emner vil dreie seg rundt:

  • formingsaktivitet med utgangspunkt i prosjekt/ tema
  • formingsaktivitet med utgangspunkt i årstid, høytid og barna interesser
  • voksenstyrt aktivitet (mattelek, konstruksjonslek, spill, m.m)
  • yoga
  • drama/ teater
  • frilek.

Mer utfyllende informasjon om innhold vil stå beskrevet i kalender på hver avdeling, samt månedsbrevSkriv inn tekst he