FORMÅL OG INNHOLD

Barnehagens formålsparagraf er forankret i menneskerettighetene. Det understrekes at barnehagen skal stå for et helhetlig læringssyn der omsorg, lek, læring og danning skal være grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen er en lærende organisasjon, hvor det pedagogiske arbeidet dokumenteres, begrunnes og vurderes opp imot gjeldende føringer og rammebetingelser. Vi skal videre bidra til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen. Både barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene.

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skapergleder, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset aldre og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering».

(Lov om barnehager, 2022; 1)

Omsorg:

Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlig. Omsorg skal være den grunnleggende kjerneverdien i vår virksomhet.

En omsorgsfull relasjon er preget av varme, nærhet, innlevelse, et ønske om å forstå, og en evne og vilje til å skape et godt samspill. Vi skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn/ barn og personal/ barn, og arbeide for et miljø hvor barna både mottar omsorg og selv opplever gleden ved å gi omsorg

Danning:

Danning er en kontinuerlig prosess som forutsetter refleksjon over egne handlinger og væremåter. Danning skjer i barnets samspill med omgivelsene, og henger nært sammen med opplevelsen av medvirkning og mulighet til å påvirke eget liv.

I danning inngår oppdragelse som en prosess der vi voksne både leder og veileder neste generasjon. Vi skal veilede barna i deres veksling mellom samfunnets normer, verdier og sosiale krav, og deres opplevelse av trygghet og tro på egen identitet

Lek:

Lek er for barn en grunnleggende livs- og læringsform. Leken har en egenverdi, og er en viktig side ved barnekulturen. Den er en frivillig, spontan og lystbetont aktivitet. Å få delta i lek og knytte vennskap er grunnlaget for trivsel, meningsskaping og opplevelsen av tilhørighet i et fellesskap.

De yngste barna er helt i startfasen når det gjelder lek. Vi ser at de imiterer de eldre barna og deres måte å leke på. Starten på rollelek for små barn er når de later som en ting er noe annet enn det egentlig er. En kaplakloss kan f.eks. være et fly, en bil eller en telefon. Etter hvert begynner barna å leke enkel rollelek i dukkekroken eller i sandkassen. Barna bærer/ triller dukker, finner frem kasseroller og lager mat av sand og pinner som de serverer, særlig til de voksne. De sykler gjerne en tur til "butikken" for å handle inn det de trenger til matlagingen.

Etter hvert utvikles leken, og tema, rollefordeling og handling blir stadig mer avansert. For førskolebarn blir lek betraktet som barnas viktigste læringsarena. I lek får barna erfaring i å samspille med andre, de bearbeider følelser og innrykk, og får opplevelser. De lærer om samfunnets roller og hvordan et samfunn fungerer. De eksperimenter med sin egen identitet og prøver å finne ut av sine egne og andres roller. Det hele er "på liksom", så handlingen blir ufarlig. Den bidrar til å øke barnas evne til å se ting fra forskjellige synsvinkler og til å forstå andres tanker og følelser. Leken krever også planlegging, man får erfaring med å igangsette, ta initiativ til en aktivitet, man øver på å være fleksibel og å ta nye perspektiv.

De fleste barn deltar med liv og lyst i lek. Lek er en kilde til humor og glede, og gjennom ulike former for lek får barna mulighet til å uttrykke seg og kjenne at egen opplevelsesverden gjelder. En god rollelek er avhengig av tilstedeværende voksne, enten som deltager eller observatør. Mange av barna ønsker at vi voksne er med i lek. Voksendeltagelse kan bidra til å utvide leketemaer, og skape en innholdsrik og variert lek. Der hvor barn av ulike årsaker ikke deltar i lek, må vi observere og kartlegge årsak og sette inn tiltak i forhold til det.

Læring og sosial kompetanse:

I barnehagen foregår læring mest av alt i det daglige samspillet mellom barn, og mellom barn og voksne, i de uformelle situasjonene. Barn lærer gjennom alt de sanser, opplever og erfarer. De skal oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Ved at vi voksne følger opp barns nysgjerrighet og undring, lar vi de medvirke i sin egen barnehagehverdag.

Barna skal erfare og tilegne seg kunnskaper på ulike felt i løpet av barnehagetiden. Det aller viktigste for oss er imidlertid å legge til rette for å styrke barnas sosiale ferdigheter, holdninger og kunnskaper.

Sosial kompetanse vil i praksis si å lære sosiale ferdigheter gjennom konkrete hendelser i hverdagslivet. I samspill med andre får barna helt unike erfaringer som er sentrale for deres utvikling av sosial kompetanse. Kompetansen gjenspeiles videre i deres måte å opptre på i sosialt samspill, blant annet i deres evne til å ta initiativ til, og opprettholde vennskap.

Barns rett til medvirkning:

I barnehagens hverdag vil barns medvirkning blant annet komme til uttrykk gjennom prosjekter/ temaarbeid og spontane aktiviteter der barnas interesser og initiativ er viktig elementer. Barns medvirkning handler mye om de voksnes holdninger og om å ta barn på alvor. Ved å være en lyttende, deltagende og observant voksen, danner vi et godt grunnlag som gir barna mulighet til å påvirke sin egen hverdag. Hvordan barna blir møtt og akseptert med sine ulike uttrykksformer, kroppslig, verbalt og non-verbalt, har stor innvirkning på hva barn lærer, erfarer og hvordan de opplever barnehagetiden. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.

"Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetning og behov (...). Barnehagen må observere og følge opp barns ulike uttrykksmåter».

(Rammeplan: 27, 2017)Skriv inn tekst her