FAGOMRÅDER
Rammeplanen beskriver 7 fagområder som viktige deler av barnehagens læringsmiljø. Disse opptrer sjelden isolert og vil ofte være representert samtidig i temaopplegg og i forbindelse med hverdagsaktivitetene på avdelingene. Det vil være en progresjon i innhold med utgangspunkt i barnas alder og utvikling.
Antall, rom og form
- Telle med barna i ulike situasjoner.
- Benevne ulike former, f.eks. når de leker med puttekassen.
- Spille spill.
- Legge puslespill.
- Sortere/ sammenligne ut fra tingenes farge, størrelse, mønster, form, osv.
- Bruke begreper som bak, foran, over/ under, større enn/ mindre enn, osv.
- Rydding =klassifisering: Når vi rydder leker, presiserer vi hvor de skal samles/ settes.
- Mattelek.
Etikk, religion og filosofi
- Snakke med barna om hvordan vi skal være mot hverandre i situasjoner hvor det er naturlig, og som tema i samlingsstund og prosjektarbeid.
- Hjelpe og støtte barna til å finne konstruktive løsninger i konfliktsituasjoner.
- Samtale med barna om normer og verdier.
- Markere høytider ut ifra de religioner/ land som er representert i barnehagen.
- Gi barna et innblikk i ulike verdensreligioner gjennom historiefortellinger og samtale.
- Fellessamling i adventstiden for å skape en høytidsstemning rundt vår julefeiring.
Nærmiljø og samfunn
- Gå på tur og utforske barnehagens nærmiljø.
- Begynnende kjennskap til enkle trafikkregler gjennom turer på feltet.
- Medvirkning og deltagelse i egen hverdag, f.eks. ved å velge aktivitet.
- Begynnende kjennskap til samiske kultur.
- Gutter og jenter skal få like utfordringer og tilbys de samme aktivitetene.
Kommunikasjon, språk og tekst
- Være bevisste på viktigheten av barnas kroppsspråk og tolke barnas signaler. Selv om barna ikke klarer å uttrykke seg verbalt, klarer de ofte å gjøre seg forstått.
- Lesing av litteratur.
- Sang, rim og regler i samlingsstund/ lesestund og frilek.
- Sette ord på det vi gjør i ulike situasjoner som påkledning, bleieskift. «Nå tar vi sokken på foten, nå tar vi føttene opp i støvlene» osv. Bruke språket aktivt i hverdagssituasjonene.
- Være bevisste på vår rolle som språkmodeller gjennom å bruke et rikt og nyansert språk.
- Telle med barna i ulike situasjoner.
- Bekrefte det barna sier ved å gjenta. Hvis de uttaler ting feil, skal de ikke rettes på. Vi skal imidlertid gjenta det de sa riktig.
- Bokstavlek, lydering, øve på å skrive navnet sitt, osv. Pedagogisk materiell som snakkepakken.
- Lesestund med litteratur tilpasset den aktuelle gruppen.
- Voksne som gode språkmodeller.
Kropp, bevegelse, mat og helse
- Tilstrebe et sunt kosthold, og oppleve måltidene som en hyggestund.
- Skape positive holdninger til mat – og oppmuntre/ stimulere til å smake på ny og ukjent mat.
- Sørge for veksling mellom perioder med ro, aktivitet og måltider.
- Lære god hygiene ved at vi vasker hender før og etter hvert måltid.
- Oppmuntre barna til å søke fysiske utfordringer og prøve ut kroppslige muligheter, f.eks. balansere på stokker, klatre i klatrevegg, osv.
- Tilrettelegge og stimulere barna til å være kroppslig aktive.
- Gå skogturer i ulendt terreng.
- Yoga.
Kunst, kultur og kreativitet
- La barna få ulike erfaringer med materialer som leire, ull, små og store perler, maling på ulike materialer, osv.
- La barna få erfaringer med drama gjennom dramatisering av eventyr og andre fortellinger.
- Bruke musikkinstrumenter i samlingsstund.
- La barna uttrykke seg gjennom sang, musikk, forming, drama, osv.
- Presentere formingsmateriell med utgangspunkt i farger i naturen, årstider, arrangementer og høytider.
- Presenter ulike materialer og teknikker for barna til inspirasjon.
- Fordypning i ulike kunstneres lik og virke.
Natur, miljø og teknologi
- Tilrettelegge for en god økt ute/ evt. flere økter.
- Oppmuntre barna til å se og undre seg over ting som skjer rundt dem i naturen.
- Gå på tur i skogen minimum en gang i uken.
- Snakke og synge om naturen, dyr, osv.
- Studere småkryp.
- Enkel kildesortering.
- Plukke søppel når vi går på tur i nærmiljøet og skogen.
- Følge endringer gjennom årstider; plukke bær og sopp om høsten, blomster om våren.
- Innlæring av gode naturvettregler.
- Delta i arbeid i kjøkkenhagen.
- Utforske og eksperimentere med teknologi og ulike naturfenomener.
Skriv inn tekst her
