FAGOMRÅDER

Rammeplanen beskriver 7 fagområder som viktige deler av barnehagens læringsmiljø. Disse opptrer sjelden isolert og vil ofte være representert samtidig i temaopplegg og i forbindelse med hverdagsaktivitetene på avdelingene. Det vil være en progresjon i innhold med utgangspunkt i barnas alder og utvikling.

Antall, rom og form

  • Telle med barna i ulike situasjoner.
  • Benevne ulike former, f.eks. når de leker med puttekassen.
  • Spille spill.
  • Legge puslespill.
  • Sortere/ sammenligne ut fra tingenes farge, størrelse, mønster, form, osv.
  • Bruke begreper som bak, foran, over/ under, større enn/ mindre enn, osv.
  • Rydding =klassifisering: Når vi rydder leker, presiserer vi hvor de skal samles/ settes.
  • Mattelek.

Etikk, religion og filosofi

  • Snakke med barna om hvordan vi skal være mot hverandre i situasjoner hvor det er naturlig, og som tema i samlingsstund og prosjektarbeid.
  • Hjelpe og støtte barna til å finne konstruktive løsninger i konfliktsituasjoner.
  • Samtale med barna om normer og verdier.
  • Markere høytider ut ifra de religioner/ land som er representert i barnehagen.
  • Gi barna et innblikk i ulike verdensreligioner gjennom historiefortellinger og samtale.
  • Fellessamling i adventstiden for å skape en høytidsstemning rundt vår julefeiring.

Nærmiljø og samfunn

  • Gå på tur og utforske barnehagens nærmiljø.
  • Begynnende kjennskap til enkle trafikkregler gjennom turer på feltet.
  • Medvirkning og deltagelse i egen hverdag, f.eks. ved å velge aktivitet.
  • Begynnende kjennskap til samiske kultur.
  • Gutter og jenter skal få like utfordringer og tilbys de samme aktivitetene.

Kommunikasjon, språk og tekst

  • Være bevisste på viktigheten av barnas kroppsspråk og tolke barnas signaler. Selv om barna ikke klarer å uttrykke seg verbalt, klarer de ofte å gjøre seg forstått.
  • Lesing av litteratur.
  • Sang, rim og regler i samlingsstund/ lesestund og frilek.
  • Sette ord på det vi gjør i ulike situasjoner som påkledning, bleieskift. «Nå tar vi sokken på foten, nå tar vi føttene opp i støvlene» osv. Bruke språket aktivt i hverdagssituasjonene.
  • Være bevisste på vår rolle som språkmodeller gjennom å bruke et rikt og nyansert språk.
  • Telle med barna i ulike situasjoner.
  • Bekrefte det barna sier ved å gjenta. Hvis de uttaler ting feil, skal de ikke rettes på. Vi skal imidlertid gjenta det de sa riktig.
  • Bokstavlek, lydering, øve på å skrive navnet sitt, osv. Pedagogisk materiell som snakkepakken.
  • Lesestund med litteratur tilpasset den aktuelle gruppen.
  • Voksne som gode språkmodeller.

Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Tilstrebe et sunt kosthold, og oppleve måltidene som en hyggestund.
  • Skape positive holdninger til mat – og oppmuntre/ stimulere til å smake på ny og ukjent mat.
  • Sørge for veksling mellom perioder med ro, aktivitet og måltider.
  • Lære god hygiene ved at vi vasker hender før og etter hvert måltid.
  • Oppmuntre barna til å søke fysiske utfordringer og prøve ut kroppslige muligheter, f.eks. balansere på stokker, klatre i klatrevegg, osv.
  • Tilrettelegge og stimulere barna til å være kroppslig aktive.
  • Gå skogturer i ulendt terreng.
  • Yoga.

Kunst, kultur og kreativitet

  • La barna få ulike erfaringer med materialer som leire, ull, små og store perler, maling på ulike materialer, osv.
  • La barna få erfaringer med drama gjennom dramatisering av eventyr og andre fortellinger.
  • Bruke musikkinstrumenter i samlingsstund.
  • La barna uttrykke seg gjennom sang, musikk, forming, drama, osv.
  • Presentere formingsmateriell med utgangspunkt i farger i naturen, årstider, arrangementer og høytider.
  • Presenter ulike materialer og teknikker for barna til inspirasjon.
  • Fordypning i ulike kunstneres lik og virke.

Natur, miljø og teknologi

  • Tilrettelegge for en god økt ute/ evt. flere økter.
  • Oppmuntre barna til å se og undre seg over ting som skjer rundt dem i naturen.
  • Gå på tur i skogen minimum en gang i uken.
  • Snakke og synge om naturen, dyr, osv.
  • Studere småkryp.
  • Enkel kildesortering.
  • Plukke søppel når vi går på tur i nærmiljøet og skogen.
  • Følge endringer gjennom årstider; plukke bær og sopp om høsten, blomster om våren.
  • Innlæring av gode naturvettregler.
  • Delta i arbeid i kjøkkenhagen.
  • Utforske og eksperimentere med teknologi og ulike naturfenomener.

Skriv inn tekst her